Het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum staat deze maand stil bij een bijzonder moment: 25 jaar geleden werd het museum opgericht. Hoewel het museum pas in oktober 2014 officieel de deuren opende voor het publiek, begon het verhaal al jaren eerder.
Om dat oprichtingsjubileum te vieren, trakteert het museum bezoekers de hele maand op gratis koffie of thee.
Het museum is gevestigd in het voormalige station van Zuidbroek, het oudste stationsgebouw van de provincie. In het monumentale gebouw wordt de geschiedenis van trein en tram in Noord-Nederland verteld aan de hand van oude voorwerpen, foto’s, verhalen, werkende modelbanen en een treinsimulator waarin bezoekers zelf kunnen ervaren hoe het is om machinist te zijn.

Het museum werd 25 jaar geleden opgericht: op 17 juli 2001. Doel was het voormalige station te redden van de sloop en er een museum in te vestigen om zo de spoor- en tramgeschiedenis van Noord- Nederland te bewaren en door te geven. Na jaren van voorbereiding, fondsenwerving en restauratie kon het museum in oktober 2014 daadwerkelijk worden geopend voor publiek. In de tussentijd werden beide zijvleugels en de bovenverdieping (afgebroken in 1958) in oude staat teruggebracht.
Sinds de opening in oktober 2014 hebben al zo’n 40.000 bezoekers het museum bezocht. “Wie jarig is, trakteert,” zegt het museum. “We vinden dit een mooi moment om onze bezoekers te bedanken. Zonder bezoekers, vrijwilligers en betrokken inwoners had het museum nooit kunnen worden wat het nu is”. Daarom krijgen bezoekers gedurende de hele maand juli gratis koffie of thee.

Comments are closed