Nieuw in de collectie

Unieke spulletjes van ons eigen station

Van dhr. Stoffel kregen we een aantal oude spooritems, die gebruikt zijn op ons eigen station Zuidbroek. Zijn vader, dhr. G. Stoffel, werkte op station Uithuizen en Zuidbroek. We kregen van hem zijn vaders ‘zwarte’- en ‘rode’ pet (voor binnen- en buitendienst), van de functie Stationsbeambte uit de periode 1960-1964. Daarnaast kregen we gewichten, diverse stempels, reglementen en enkele bordjes, die ook op Zuidbroek gebruikt zijn. We zijn blij met deze bijzondere aanwinsten voor onze collectie.

Enkele van de spooritems van station Zuidbroek

Typemachine

Onlangs ontvingen we weer een mooie aanwinst voor onze collectie; een oude Olympia typemachine. Deze typemachine is afkomstig van HGB I (Hoofdgebouw 1) van NS. Daar had je natuurlijk ook typistes.



We kregen deze van de dochter en schoonzoon van een NS‘er, die verantwoordelijk was voor de reparatie van technische apparaten bij NS. Ze hebben zelf ook bij NS gewerkt.

Naast specifieke spoorspulletjes is het leuk, dat we zo ook gebruiksvoorwerpen van NS’ers in de collectie hebben, onder anderen voor het aankleden van de stijlkamer. Het is natuurlijk leuk, als de ‘gewone’ spulletjes dan ook echt bij NS gebruikt zijn.


Treinkaarten

Voor de verkoop van plaatskaarten, de zogenaamde kartonnen Edmondson treinkaartjes, had elk station een afsluitbare kast. De kast bestond uit een hoeveelheid vakjes. Voor elk type treinkaartje was een vakje beschikbaar.  In het vakje konden ongeveer 50 kaartjes worden bewaard. Als er een kaartje uit werd gehaald zorgde een veer achterin het vakje dat het volgende kaartje naar voren werd geschoven.
Het Edmondson treinkaartje was uitgevonden door Thomas Edmondson in 1840. Het voorgedrukte kaartje kwam in verschillende kleuren voor. In Nederland waren de kaartjes voor de eerste klas geel, voor de tweede klas groen en voor de derde klas bruin.

Toen de derde klasse verviel werd het kaartje voor de eerste klasse groen en voor de tweede bruin . Daarnaast waren er nog speciale kaartjes, zoals het perronkaartje, die onderscheiden werden door kleurcombinaties of met gekleurde lijnen. Het perronkaartje werd verkocht om mensen op het perron te kunnen uitzwaaien of op te halen.

Deze kast is afkomstig van station Harlingen en is gebruikt vanaf de jaren ‘50 van de vorige eeuw tot 1982 toen de Edmondson treinkaartjes werden vervangen. De kastdeur is voor de presentatie tijdelijk verwijderd.


Hutkoffers

Begin dit jaar ontvingen we een fraaie schenking. Een hutkoffer uit begin twintigste eeuw. Op de hutkoffer staat de naam J. J.  van der Moer geschilderd. Bijzonder is dat er etiketten van verschillende Nederlandse spoorweg-maatschappijen op de hutkoffer zijn geplakt. Een van de etiketten is van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij met een fragment van de plaatsnaam Alkmaar. Naar verluid heeft de Nederlandse actrice Ank van der Moer deze hutkoffer nog gebruikt. De vorige eigenaar had de hutkoffer noodgedwongen al een paar maanden buiten op het balkon staan. Ze had in huis, sinds ze kleiner is gaan wonen, geen plaats en wilde er eigenlijk wel van af. De winterse weersomstandigheden zorgden ervoor dat er haast geboden was om de hutkoffer veilig te stellen.

In september verrijkte een tweede hutkoffer de collectie. Ongeveer dezelfde grootte als de hutkoffer van J. J. van der Moer. Naar schatting is deze hutkoffer ook uit het begin van de twintigste eeuw. Erg fraai is de canvasbekleding en het metalen beslag. De opa van de man die de hutkoffer had geschonken had deze in vroegere tijden gebruikt tijdens treinreizen in het zuiden van Nederland.

De twee hutkoffers staan voorlopig opgeslagen in het depot.

Wedstrijdverslagen van de BZB, Bedrijf Zelf Bescherming, 1963 en 1964

We waren in de gelegenheid om verslagen van wedstrijden van de BZB (Bedrijf Zelf Bescherming) van NS aan te schaffen. Deze verslagen zijn van de jaren 1963 en 1964. Naast beschrijvingen van de verschillende onderdelen staan er ter illustratie ook foto’s in en tevens de cijfers, die de verschillende afdelingen voor de onderdelen behaalden. Er werd o.a. gekeken naar het correct vast leggen van een slachtoffer op een brancard en het op correcte wijze vervoeren van deze persoon. Veiligheid stond boven alles. De BZB was een soort van ongevallendienst/brandweer binnen het bedrijf. De verslagen geven een goed beeld van hoe men in de jaren’60 oefende voor hulp in geval van calamiteiten.